لینکدونی

لینک یاب|گروه یاب|گروه تلگرام|گروههای تلگرام

لینکدونی

لینک یاب|گروه یاب|گروه تلگرام|گروههای تلگرام

با سلام به همه مدیران کانال های تلگرام، کانال لینکدونی رایگان برای انتشار رایگان کانال و گروه تلگرام مدیران کانالهای تلگرام ایجاد شده است.

  • ۰
  • ۰

اپلیکیشن سروش از جمله اپلیکیشن های پیام رسان می باشد که یک نرم افزار داخلی بوده و این اواخر صحبت های زیادی درباره آن خوانده یا می شنویم. غالبا می بینیم که افراد مشغول مقایسه سروش و تلگرام هستند و یا حتی اینکه می گویند پیام رسان سروش نمونه ی کپی شده تلگرام است و از کدهای متن باز تلگرام استفاده کرده است. در ادامه به بررسی این نرم افزار می پردازیم و نقاط قوت و ضعف این پیام رسان را در مقایسه با پیام رسان پرکاربر تلگرام بیان می کنیم.



تاریخچه اپلیکیشن سروش

سروش یک نرم افزار ایرانی می باشد که در زمستان ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی معرفی شد و در بهمن ماه سال بعد نسخه رسمی خود را وارد بازار کرد. در همان زمان کاربرانی را جذب خود کرده و حدودا ۷۰۰ هزار کاربر فعال داشت. البته اشکالاتی بر این اپلیکیشن وارد بود که سعی برآن شد تا سریعتر این مشکلات رفع شده و این نرم افزار بتواند جایگاه خود را تثبیت کند. برای مثال اینکه افرادی که در یک گروه مشترک عضو بودند می توانستند شماره تلفن یکدیگر را مشاهده کنند که این مسئله یک مشکل خیلی بزرگ محسوب می شد که اخیرا در آخرین ورژن که در فروردین ۱۳۹۷ منتشر شد این مسئله رفع شده است. از همان ابتدا به دلیل شباهت های زیاد کاربران به مقایسه سروش و تلگرام پرداختند و هم اکنون این پیام رسان دارای نسخه ی رسمی اندروید، آیفون و دسکتاپ می باشد و نسخه وب آن نیز در حال حاضر به صورت آزمایشی موجود است.

امکانات سروش

سروش به عنوان نرم افزار پیام رسانی است که تا حد زیادی با نرم افزار تلگرام تشابه دارد و امکانات آن را دارا می باشد. برای مثال عضویت در گروه، عضویت در کانال، ارسال و دریافت پیام به صورت خصوصی، ارسال پیام صوتی،فیلمها و تصاویر با حجم بالاو غیره . از امکانات اختصاصی این اپلیکیشن می توان به تماس صوتی که فعلا از طرف تلگرام غیرفعال شده است و همچنین ایجاد نظرسنجی و مسابقات از دیگر امکانات سروش می باشد اما سروش یک سری امکانات اختصاصی فراتر از یک پیام رسان را نیز دارا است. ایجاد کانال های تعاملی از امکانات منحصربفرد پیام رسان سروش می باشد. هنگام ایجاد کانال شما به عنوان سازنده و مدیر کانال می توانید تنظیمی انجام دهید تا فالورها بتوانند بر روی پیام ها پاسخ ارسال کنند. همچنین می توانید بر روی کانال هایتان نظرسنجی و یا مسابقه چند گزینه ای قرار دهید. کاربران می توانند پست ها را لایک کرده و در نهایت اینکه تعداد بازدیدکنندگان پیام و تعداد لایک کنندگان در پایین صفحه نمایش داده می شود.

حالا وارد بخشی می شویم که تفاوت سروش و تلگرام را به صورت ملموس تری نشان می دهد. برای مثال می توان به اعلام و پیشبینی وضعیت آب و هوا، تعیین اوقات شرعی، امکان پرداخت قبوض، و خرید شارژ اشاره کرد که این ها خدماتی بیش ارز یک پیام رسان معمولی می باشند. دانلود سروش و استفاده از آن به صورت رایگان بوده البته این امکان جدیدی نیست و دانلود تلگرام نیز رایگان است اما علاوه بر آن نقطه ی قوت دیگر این اپلیکیشن این است که خدمات خود با دیتای رایگان به هم وطنان ارائه می دهد. یعنی شما در صورت استفاده از سیم کارت های همراه اول و ایرانسل می توانید از ترافیک ملی استفاده کرده و تا یکسال از امکان بهره مندی از این نرم افزار با دیتای رایگان بهره کامل ببرید.

امکانات اختصاصی سروش

امکانات اختصاصی سروش

حمایت از سروش

اپلیکیشن سروش توانسته است در این مدت نه چندان زیاد که از فعالیتش می گذرد کاربران خیلی زیادی را جذب خود کند. کاربران فعال این اپلیکیشن حدود ۴ میلیون نفر هستند و این میزان روز به روز رو به افزایش است. اما اینکه چه کسانی در پشت صحنه باعث برپایی و رشد این اپلیکیشن بوده اند جای صحبت زیادی دارد. این نرم‌افزار توسط “شرکت توسعه فناوری رسانه سروش” و تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیما است. طبیعی است که تبلیغات نیز نقش فوق العاده ای در شناساندن این اپلیکیشن به مردم داشته است.

مقایسه سروش و تلگرام از جهت سرعت

یکی از دلایل مهمی که نرم افزار سروش روی کار آمد بحث سرعت آن بود. این دلیل که تلگرام در ایران سرور مرکزی ندارد بر روی سرعت آن تاثیر گذار است و شما می توانید با استفاده از سروش از سرورهای داخلی آن در جهت سرعت بالا و قطعی کمتر بهره برده و با فضای ابری مختص تلگرام فایل های خود را با حجم بالا ارسال کرده و نگران چیزی نباشید. البته سرور سروش فعلا سرعت مطلوبی ندارد و جا دارد که به این مسئله توجه بیشتری شود.

مقایسه سروش و تلگرام از جهت امنیت

شاید بتوان این بخش را مهم ترین قسمت در مقایسه سروش و تلگرام دانست. چرا که توجه به حریم خصوصی از مهم ترین و پایه ای ترین عوامل اعتماد کاربران به یک برنامه است. پروتکل های انتقال نشاندهنده ی میزان امنیت یک اپلیکیشن می باشند. تلگرام به عنوان یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن های پیام رسان در زمینه امنیت بسیار قوی عمل کرده و برای رمزنگاری اطلاعاتش از پروتکل رمزنگاری AES بهره می برد. همچنین در خصوص نحوه تبادل کلید، که مهمترین بخش امنیتی یک پیام رسان محسوب می شود، تلگرام از پروتکل ابداعی مخصوص به خود، یعنی MTProto استفاده می کند که تاکنون کسی موفق به شکستن آن نشده است. اما در خصوص رمزنگاری سروش، اطلاعات جامعی در دسترس نیست و طراحان این اپلیکیشن صرفا چنین بیان داشته اند که در سروش از پروتکل های مبتنی بر SSL بر بستر HTTPS استفاده می شود و مشخصا اشاره نکرده اند که کدام پروتکل را برای تبادل کلید رمزنگاری بکار برده اند.

  • ۹۷/۰۱/۲۷
  • مریم موسوی

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی